ISO 9001:2015 Sistemi menadžmenta kvalitetom
Ovim međunarodnim standardom specificiraju se zahtevi za sistem menadžmenta kvalitetom onda kada organizacija:
- a) treba da pokaže svoju sposobnost da konzistentno obezbeđuje proizvode i usluge koji ispunjavaju zahteve korisnika i primenljivih zakona i propisa, i
- b) ima za cilj da poveća zadovoljstvo korisnika efektivnom primenom sistema, uključujući procese za poboljšavanje sistema i za obezbeđenje usaglašenosti sa zahtevima korisnika i primenljivim zahtevima zakona i propisa.
Svi zahtevi u ovom međunarodnom standardu su generički i predviđeni su da budu primenljivi za bilo koju organizaciju, bez obzira na njenu vrstu ili veličinu, ili proizvode i usluge koje obezbeđuje.
Usvajanje sistema menadžmenta kvalitetom jeste strateška odluka organizacije koja može da pomogne da se poboljšaju njene ukupne performanse i da pruži čvrstu osnovu za inicijative za održivi razvoj.
Potencijalne koristi za organizaciju od primenjivanja sistema menadžmenta kvalitetom zasnovanog na ovom međunarodnom standardu jesu:
- a) sposobnost da konzistentno obezbeđuje proizvode i usluge koji ispunjavaju zahteve korisnika i primenljivih zakona i propisa;
- b) podsticanje prilika za povećanje zadovoljstva korisnika;
- c) bavljenje rizicima i prilikama koji su povezani sa njenim kontekstom i ciljevima;
- d) sposobnost pokazivanja usaglašenosti sa specificiranim zahtevima sistema menadžmenta kvalitetom.
Ovaj međunarodni standard koristi procesni pristup, koji uključuje ciklus „planirajte–uradite–proverite–delujte” (Plan–Do–Check–Act–PDCA)” i razmišljanje zasnovano na riziku.
Procesni pristup omogućava organizaciji da planira svoje procese i njihovo međusobno delovanje.
PDCA ciklus omogućava organizaciji da obezbeđuje da se njeni procesi snabdevaju adekvatnim resursima i da se tim procesima adekvatno upravlja, kao i da se stvaraju nove prilike za poboljšanja i da se prema njima deluje:
- Planirajte: uspostaviti ciljeve sistema i njegovih procesa, kao i resurse potrebne da se isporuči rezultat u skladu sa zahtevima korisnika i politikama organizacije, identifikuju rizici i prilike i da se bavi njima.
- Uradite: primeniti ono što je planirano.
- Proverite: pratiti i meriti (kada je primenljivo) procese i rezultujuće proizvode i usluge u odnosu na politike, ciljeve i zahteve i izveštavati o rezultatima.
- Delujte: preduzimati mere za poboljšavanje performansi, ukoliko je to neophodno.
Bavljenje rizicima i prilikama omogućava organizaciji da utvrdi faktore koji bi mogli da utiču na to da njeni procesi i njen sistem menadžmenta kvalitetom odstupaju od planiranih rezultata, kao i da uspostavi preventivno upravljanje kako bi se negativni efekti sveli na najmanju meru i da se maksimalno iskoriste prilike kada se one pojave.
Sistem menadžmenta kvalitetom temelji se na osam načela upravljanja koja su odraz dobre poslovne prakse, a njihovom se primenom u celosti ostvaruje poboljšanje rezultata organizacije:
- usredsređenost na korisnika;
- vođenje / liderstvo;
- uključenost ljudi;
- procesni pristup;
- poboljšavanje;
- donošenje odluke na osnovu činjenica;
- menadžment međusobnim odnosima.